smoel_edited.jpg

No one ever made a

difference

by being like

everyone else!

fles.jpg

Hoe het begon  de lockdown brengt je op ideeën

Enkele maanden geleden hakte de coronapandemie zwaar in op het bedrijfsleven.

Ook in het reclamebureau waar Edu Vangrootloon en Carl Nijssens samen collega’s zijn, voelde de gevolgen. Tijdelijke werkloosheid door corona was toen voor enkele weken onvermijdelijk.

Creatieve geesten gaan dan aan de slag met dingen die al lang rijpen in het hoofd maar waar nooit tijd voor genomen wordt. Zo werd ZOER gin geboren. Drie jaar voor de geboorte van ZOER gin gaf Carl een ‘make-your-own-gin-kit’ cadeau aan Edu voor zijn verjaardag. 

“Op een dag stond er plots een roze proeffles op mijn bureau. Een post-it erbij met de boodschap: herinner je je cadeau nog van 3 jaar geleden. Wat aarzelend rook ik, bestudeerde ik het brouwsel en proefde. Wat een smaakbeleving! Een herkenbare smaak en geur vanuit mijn jeugd, lekker! Wat is dit vroeg ik? Dat is smoelentrekkergin lachte Edu. Vanaf dat ogenblik wisten we beiden dat er meer mee gedaan moest worden dan alleen die ene fles samen uitdrinken,” vertelt Carl fier.

“Ik ben opgegroeid in een lokaal bekende snoepwinkel: De Rode Engel.” verduidelijkt Edu zijn keuze voor een smoelentrekkergin. “De combinatie van gin en een iconisch snoepje lagen voor mij dan ook voor de hand. Maar ik moet ook toegeven dat ik wat heb moeten experimenteren om tot de juiste smaaksensatie te komen,” verduidelijkt Edu.

 

Samen hebben we veel geproefd, de smaak verbeterd en complexer gemaakt. We beslisten tijdens de tijd die we hadden in de lockdown om een productie op te starten en een Belgische gin ‘limited edition’ op de markt te brengen, de enige échte smoelentrekkergin: ZOER!

Belgisch & ambachtelijk : Haspengouwse samenwerking

ZOER is een uniek concept van twee vrienden en collega’s die tijdens de ‘zure’ periode van lockdown een lichtpuntje wilden brouwen ten voordele van de zorg. Dit resulteerde in een doorgedreven samenwerking tussen (ZOZ) reclamebureau en Co&Co distillery (de distilleerderij uit Haspengouw ook bekend van Blosm). 

Voor de productie van ZOER gin werd het recept bedacht en een unieke gin in Haspengouw gebrouwen, aangevuld met kruiden en ambachtelijk gemacereerd en op smaak gebracht met de échte Belgische smoelentrekkersnoepjes. De zuur-zoete smaak van de gin geeft een apart karakter aan de drank met een alcoholpercentage van 40% die zowel puur als met een smaakvolle tonic kan worden geserveerd. De smaak van ZOER laat zich daarenboven heel goed combineren met diverse garnituren die de gin-tonic verassende wendingen kunnen geven: van zachte bitters tot florale en citrustoetsen.

What's in a name? 

De naam ZOER is niet zomaar gekozen maar verwijst naar de smaak van het hoofdingredient van de gin: het smoelentrekkersnoepje. De aanzet is zuur en nadien ontstaat er een zoete kersensmaak in de mond. Dus niet zuur, niet zoet, maar ZOER!

Ook in het lokale dialect is dit een leuk woord en betekent het gewoonweg ‘zuur’.
Temeer omdat de gin ontstaan is tijdens de zure lockdownperiode waar iedereen op zoek was naar een lichtpuntje, vonden we de naam dan ook toepasselijk als productnaam.

De vorm van de fles is ook niet zomaar willekeurig gekozen. Er werd geopteerd voor een fles van hoogkwaliteitsglas met een bijzondere vorm: een bubbel. Een subtiele verwijzing naar de persoonlijke bubbel in coronatijd waarmee je samen kan proeven, maar ook naar de vorm van het snoepje.

Sint-Gangulfusplein 2

B3800 Sint-Truiden

Openingsuren (enkel afhaal)

Ma - Vr: 10u - 17u

Zoer gin verdelen

T:  0497 158 102

T:  0475 285 160

E: info@zoergin.be

  • Facebook
  • Instagram
  • mailz

© 2020 idea & design www.zoz.be

0